Conventies en speelwijzen: De dummy reversal

In deze nieuwe rubriek worden conventies en speelwijzen uitgelegd. In deel 1: ‘De dummy reversal’.

Af en toe zie je als leider in slem niet direct de winnende speelwijze. Je besluit op een keer toch aan de slag te gaan met het afspel, maar het spel zit niet verdeeld zoals jij had gehoopt. Als je de score invoert, zie je dat iedereen in jouw lijn het contract gehaald heeft, behalve jij. Was jouw tegenstander briljant uitgekomen, of heb je gewoon iets over het hoofd gezien?

Tegen 6diamond icon komt west uit met heart iconH, die oost aansignaleert. West vervolgt met heart iconV die je troeft. Je telt een slag in schoppen en vijf in beide lage kleuren. Dat zijn er 11 en een snit op spade iconH kan de twaalfde bezorgen. Het kan echter beter: speel een ruiten naar diamond icon10 en troef nog een harten, dit keer met diamond icon9. Steek met diamond iconB over naar diamond iconV (iedereen bekent) en troef de laatste harten met diamond iconH. De troeven in je hand zijn nu op, maar er is nog een troef buitenboord. Je gaat met club iconA naar dummy en trekt met diamond iconA de laatste troef. Je hebt drie troeven in noord gemaakt, maar ook drie in zuid. Samen met spade iconA en de 5 slagen in klaveren zijn dat er 12. De schoppenslag van OW is verdwenen. Gewoon even de dummy ‘reversen’. Als de troeven 4-1 blijken te zitten, dan ben je down. Dat is pas pech als spade iconH dan goed zit. Bij een dummy reversal troef je dus een aantal keer in de lange hand af, tot de korte hand meer troeven heeft dan er in de lange hand (inmiddels) over zijn.

Nog een (iets ander) voorbeeld, nu van Larry Cohen:

Je zit zonder tussenbieden in 6heart icon en west begint met twee hoge schoppens. Het enige probleem is de vierde klaveren in de zuidhand. Als de kleur 3-3 zit bij OW dan heb je geen enkel probleem. En als ze 4-2 verdeeld zitten dan kan de hand met de vierkaart klaveren best eens de driekaart troef hebben. Je trekt dan twee keer troef en daarna begin je aan de klaverenkleur. Helaas heeft de doubleton klaveren meer ruimte voor de driekaart troef. De derde klaveren wordt getroefd en je bent down. Ook hier is een dummy reversal de enige speelwijze die tot 12 slagen zal leiden:

Na de tweede slag te hebben getroefd, speel heart iconH en een harten naar heart iconA. Als de troeven 4-1 zitten (wat je op dit spel wél kunt testen), kun je geen enkele schoppen meer troeven. Je trekt dan de troeven, waarna de klaverenkleur vier slagen moet opleveren. Iedereen bekent echter twee keer in troef dus ga je als volgt verder: een schoppen getroefd, overgestoken naar diamond iconH en nog een schoppen getroefd. De troeven in zuid zijn alweer op. Ga naar dummy met club iconA en trek met heart icon10 de laatste troef. Zelf gooi je daarop de verliezende klaveren weg; 12 slagen. “Je ziet het pas als je het doorhep”. Zei Johan Neeskens dat niet?