Het denken van de bridger
Bilthoven, 18 juli 2020. Heb je het artikel ‘Het denken van de bridger’ van Huub van der Wouden in de IMP van juli/augustus 2020 gelezen, en wil je meer weten over kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) voor bridgers? Lees dan de hele afstudeerscriptie van Huub van der Wouden Planning bij bridge – Een taakanalyse van het maken van een speelplan in een bridgekontrakt1, aan te vragen door een e‑mail te sturen aan rob.helle@gmail.com. Of zie de volgende verwante artikelen:
-
Hans Berliner, Experiences in Evaluation with BKG – A Program that plays Backgammon
https://pdfs.semanticscholar.org/97f2/c9832f1b32c7f49f68b24bfb6d760ff2a6b8.pdf?_ga=2.188947243.1277025989.1590846812-1195518813.1590846812
https://bkgm.com/articles/Berliner/ComputerBackgammon/index.html -
A.D. de Groot, Het denken van den schaker. Een experimenteel-psychologische studie
https://www.dbnl.org/tekst/groo004denk01_01/groo004denk01_01.pdf -
Judith Reitman, Skilled Perception in Go: Deducing Memory Structures from Inter-Response Times
https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/21741/0000134.pdf?sequence=1&isAllowed=y -
Bruce Wilcox, Reflections on building two Go programs
https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/1056313.1056318
1Het document dateert uit 1987; spellingen als kontrakt waren toen nog ‘toegelaten nevenvormen’.