Uitkomen

Een goed begin is het halve werk. Dat geldt zeker voor de uitkomst. Kies je de verkeerde kleur, of zelfs kaart, dan gaat de rest van de rit vaak bergop. Gelukkig kunnen we oefenen en leren bij. Tal van hulpmiddelen op het net rekenen uit welke kaart de grootste kans op succes geeft.

Artikelen over uitkomen geven inzicht en assisteren bij de keuze in de praktijk. Agressief starten of de leider het zelf laten uitzoeken is de keuze die je moet maken. Verboden is uitkomen onder een heer, tenzij het goed is. Hetzelfde geldt voor beginnen met een aas zonder heer.

Op het volgende spel kreeg west kritiek van zijn partner over zijn openingskeuze:

O/NZ

W

N

O

Z

spade icon H 10 9 7 3

heart icon 6 5

diamond icon 6 5

club icon H 10 8 6

spade icon V 6 5

heart icon A V 3 2

diamond icon A H 10 4

club icon V 7

spade icon 8 4 2

heart icon B 8 7

diamond icon B 9 7 3 2

club icon 9 3

spade icon A B

heart icon H 10 9 4

diamond icon V 8

club icon A B 5 4 2

Na 1SA en Stayman ontdekken we de hartenfit en met de uitroep: “het zit al de hele avond tegen, nu moet het wel goed gaan”, jumpt noord naar slem. Een prima contract. West begint met spade icon10 en ik win de slag met de boer. Drie keer troef en de daarna de klaverensnit voor de overslag.

Helaas zit de heer mis, maar op de nu hoge club iconB kan de verliezende schoppen weg en door een ruiten te troeven kan ik twaalf slagen claimen.

Toen oost zag dat mijn schoppenbezit uit AB bestond en zijn partner mij een slag cadeau had gedaan, kon hij niet laten die start te bekritiseren. Met een oog op zijn ruiten achter de dummy leek hem ruiten uit het beste.

Agressief uitkomen tegen slem doe je eigenlijk alleen als ze een lange kleur hebben geadverteerd. Je moet dan opschieten met je twee slagen. Op dit spel is dat niet het geval. Gelukkig kon ik west geruststellen. Ook met ruiten uit zijn er twaalf slagen.

Verschillende wegen leiden naar succes. Neem de eerste ruiten en trek troef. De klaverenkleur gaat het meest voordelig door een kleintje naar de vrouw te spelen. Zit club iconH bij west dan heb je – meestal – vier slagen in die kleur en zit de heer rechts dan moet je er nog een troeven.

Zelfs als west duikt, gaat het goed. club iconV maakt dan de slag en een tweede klaveren buk je. Oost wint met de 9 en speelt schoppen voor je aas. Nu club iconA en een klaverenaftroever en je bent thuis.

Met het oog op de veilige hand kun je na het troeftrekken zelfs club iconV voorspelen. Dekt oost dan moet je nog een klaveren troeven en er eventueel een afgeven, maar met de kleur niet erger dan 4-2 wordt de laatste klaveren ook vrij. Wint west dan is de schoppenaanval niet mogelijk en leidt een aftroever tot succes.

Op het tweede spel mocht ik zelf uit en faalde hopeloos.

O/-

W

N

O

Z

spade icon H 7 5

heart icon A 7 6 5

diamond icon 8 2

club icon B 10 9 7

spade icon A

heart icon B 9 3 2

diamond icon A V 9 7 4

club icon V 5 2

spade icon V B 10 4 3 2

heart icon V 8 4

diamond icon

club icon H 6 4 3

spade icon 9 8 6

heart icon H 10

diamond icon H B 10 6 5 3

club icon A 8

De maat opent met 2diamond icon, Multi en na de aarzelende pas van zuid jump ik naar 3heart icon. Noord past ook en ik vermoed dat we het spel voor onszelf hebben. Partner corrigeert naar 3spade icon maar zuid komt alsnog tot leven met 4diamond icon.

Bijzonder. Het wordt nog wilder als noord de azen vraagt en na 5heart icon naar 6diamond icon gaat.

Met een slag op de bank moet ik op jacht naar nummer twee. De vraag is of schoppen uit haast, of nut heeft. Met spade iconA aan de overkant, heb je een slag, maar die kans lijkt minimaal gezien het bieden van noord. De tegenstanders spelen op een 2-2 zitsel in schoppen kan, maar is ook niet kansrijk.

heart iconA dan. De gedachte is heart iconA en heart iconH cashen of partner een ruff geven als hij maar een harten heeft. Je mag klagen aan de bar als het mislukt, maar de kans op succes lijkt me niet groot.

club iconB is de winnaar. Met club iconH bij de maat wint het met club iconA in de dummy, of zoals hier met de vrouw. We ontwikkelen meteen een slag en hebben controle met heart iconA. Hoogste van de serie: altijd goed!

Na de schoppenstart kan zuid het slem maken. Speel na het troeftrekken een harten naar de tien en troef daarna de vrouw weg bij oost. Er is voldoende communicatie met schoppenaftroevers en je ontwikkelt heart icon9 om club icon8 op te ruimen.

Van de drie paren die in ruiten zaten maakte niemand twaalf slagen. Er kwam ook niemand uit met club iconB. We moeten nog een hoop leren.


Naschrift redactie:

Peter schrijft een wekelijkse column op zijn eigen bridge-website www.drienbridge.nl. Neem daar vooral eens een kijkje. Er staat ook een link naar de site op onze Externe links pagina.